PREVNCIJA VRŠNJAČKOG NASILJA KROZ AKTIVNOSTI U PODRUČNOJ ŠKOLI U RESNIKUDAN RUŽIČASTIH MAJICA

            Nasilje među vršnjacima je česta tema svakodnevnog života. Promiče se kroz različite televizijske emisije, radijske emisije, kroz tiskane medije, na stručnim skupovima te na ostalim područjima gdje se radi s djecom i mladima. Različiti oblici nasilja među djecom u školi nisu nova pojava (Velki, Ozdranovac, 2014), tek se u novije vrijeme, ova problematika, počela sustavno istraživati. Prva osoba koja je počela istraživanja i osvijestila problem u javnosti na području vršnjačkog nasilja je istraživač Dan Olweus sa sveučilišta u Bergenu. Danas se u školi kao odgojno-obrazovnoj instituciji u velikom broju susreće neprimjereno nasilno ponašanje pojedinca ili skupine koje uzrokuje fizičku i/ili emocionalnu štetu pojedincu koji se ne može samo obraniti (Bilić, 2013:193), a naziva se vršnjačkim nasiljem (engl. bullying).

U osvještavanju pojma nasilja, vrlo je važna i uloga učitelja koji kroz razne aktivnosti tijekom nastavnog procesa učenike potiče na zdrav dijalog, razvija i njeguju pozitivne osobine i  vrijednosti, potiče učenike na empatiju, usmjerava ih na ponašanje u zajednici i odgovorno djelovanje u istoj.

U sklopu školskog projekta Dan ružičastih majica – prevencija vršnjačkog nasilja, provedene su i aktivnosti u 2.b razredu pod vodstvom učiteljice Veronike Babić.  Aktivnosti su bile osmišljene u 4 etape:

  1. Igra Osjećaji – prepoznavanje i izražavanje emocija
  2. JA-govor
  3. Govor nenasilja
  4. UNICEF-ova himna protiv nenasilja

Sve aktivnosti bile su usmjerene na podizanju emocionalnih, kognitivnih, socijalnih kompetencija učenika te na odgovornom ponašanju jednog učenika prema drugom učeniku uz pozitivno razredno ozračje.

Pod vodstvom učiteljice Ane Ključević-Kurdija provedene su aktivnosti i među najmlađima u školi, prvašićima. Kroz radionicu Jesmo li prijatelji (Udruga hrvatskih učitelja Zvono, autor radionice Marica Jurec) učenici su osvještavali koje osobine imaju dobri prijatelji te na koje su svoje osobine ponosni, a na koje nisu. Prijateljima su govorili koja im se osobina kod njega/nje sviđa, a koja im se ne sviđa te su svoje mišljenje obrazložili. Na satu hrvatskog jezika poslušali su priču Rastrgano srce uz učiteljičinu izvedbu trganja srca od papira. Naučili su kako se svakom ružnom riječi komadić srca otkine, ali kako se lijepom riječju i ponašanjem srce može i „popraviti“.

S obzirom da je poruka „NE RUGAJ SE“ upućena svima, naučili su ju izreći i na znakovnom jeziku te se zabavili učeći službenu koreografiju Dana ružičastih majica uz pjesmu Život nije siv.

Dan ružičastih majica obilježili su i učenici 3.b razreda uz vodstvo učiteljice Sare Busije kroz radionicu Ne rugaj mi se (Projekt operacije “Poštovanje” koji su zamislili i izradili Peter Yarrow Productions i Educators for Social Responsibility). Cilj radionice je razvoj empatije kod djece, osviješćivanje radnji koje predstavljaju neku vrstu ohrabrenja i obeshrabrenja, razvijanje opredijeljenja prema pozitivnom ophođenju i stvaranje zajedničkog jezika vezanog uz prihvatljiva i neprihvatljiva ponašanja. Nakon radionice učenici su likovnim uradcima izrazili svoje pozitivne misli i osjećaje s ciljem prevencije vršnjačkog nasilja.

                          Učiteljice: Veronika Babić, Ana Ključević-Kurdija, Sara Busija

Videozapis 1.b razreda: plesna koreografija uz službenu pjesmu Dana ružičastih majica Mie Dimšić ”Život nije siv” i pjesma “Ne rugaj se” – službene himne UNICEF-a povodom Dana ružičastih majica popraćena znakovnim jezikom.

Galerija fotografija: