Kako bismo uspješno upravljali vlastitim novcem, a nešto pokušali štedjeti potrebno je prije svega definirati neke pojmove koji se vežu uz novac, plaćanja, banke, štednju i slično.
Novac ima brojne funkcije (sredstvo plaćanja, sredstvo razmjene roba i usluga, sredstvo oporezivanja, sredstvo osiguravanja vrijednosti i slično). Nama je najbliži pojam novac kao sredstvo razmjene roba koji je zamijenio trampu. Novac kao sredstvo razmjene roba predstavlja prvu i osnovnu funkciju novca. Razmjena robe može biti domaća i međunarodna. Za razmjenu robe potrebna je valuta kao sredstvo razmjene robe. Danas se najviše plaćanja robe i usluga obavlja putem kartičnog poslovanja, a karticama se koriste i krajnji potrošači (mi) i pravne osobe, tj. predstavnici pravnih osoba. U današnje vrijeme u velikoj većini prodavaonica omogućeno je plaćanje putem kartica koristeći POS naplatni uređaj. Plaćanje karticama tretira se jednako kao plaćanje gotovinom, stoga je prodavatelj obvezan kod sebe ustrojiti sve što je potrebno kako bi svaka naplata putem kartice bila u skladu sa propisom o fiskalizaciji. Kartice krajnjim korisnicima izdaju banke, ali i druga trgovačka društva. Gotovinsko poslovanje sve se manje koristi. Pandemija koronavirusa značajno je utjecala na smanjenje korištenja gotovine prilikom plaćanja roba i usluga zbog straha od zaraze. Pojmovi poput novca, gotovine, kartica usko su vezani uz jednu instituciju, a to je banka. Riječ „banka“ dolazi od talijanske riječi „banca“ što znači klupa i predstavlja financijsku instituciju kojoj je glavna djelatnost posredovanje u novčanim i kreditnim poslovima. Banke su najvažnije posredničke financijske institucije i predstavljaju glavninu financijskog sustava svih zemalja. Njihovo poslovanje uređuje se Zakonom. U bankama građani imaju otvorene račune, štednje, kredite i slično. Kako je u naslovu ove teme riječ „više štedjeti“ ukratko ću predstaviti štednju.
Štednja se može razdijeliti na dvije skupine s obzirom na motive koji stoje iza nje. Tako možemo govoriti o klasičnoj štednji koja predstavlja odgađanje sadašnje potrošnje s ciljem potrošnje u budućnosti (npr. svaki mjesec tijekom godine izdvajamo određena novčana sredstva „sa strane“ kao da ih nemamo) kako bismo si priuštili nešto u budućnosti (npr. sat, željeni odmor na nekoj destinaciji, automobil, računalo i slično). Druga skupina štednje je investicijska štednja koja je motivirana uvećanjem buduće vrijednosti sredstava, odnosno povećanjem buduće potrošnje – štednja koja za cilj ima ostvarivanje prinosa (npr. ulaganje u zlato, dionice, obveznice, kriptovalute i slično).
Najčešća vrsta štednje u Republici Hrvatskoj je bankovna štednja pod kojom se podrazumijevaju oročeni depoziti u kreditnoj instituciji koji su ugovoreni na određeno razdoblje. Kako bi se ta štednja isplatila kreditna institucija nudi kamatu na štednju koje se isplaćuju nakon isteka roka oročenja. Obzirom na događanja u svijetu, a samim time i na financijskom tržištu, kamate na štednju su vrlo niske i danas kada vlada inflacija ta štednja sve više gubi smisao. Mišljenja sam da se u budućnosti treba okrenuti drugim oblicima štednje, poput ulaganja u dionice, nekretnine, zlato. Osobno sam štedio na nekoliko načina (banka, životno osiguranje kao oblik štednje, kriptovalute). Kako sam već spomenuo ulaganje u zlato malo sam istraživao i našao članke u kojima stoji da je ulaganje u zlato najsigurnije iz razloga što cijena zlata konstantno raste. Godišnje otprilike raste 8 %. Uz ulaganje u zlato valja napomenuti da je ono potpuno oslobođeno od poreza (za razliku od štednje u bankama) ukoliko ga kupujete kao fizička osoba.
Da ste 2000. godine stavili na štednju
danas biste imali
Da ste 2000. godine kupili zlata za
danas biste imali
izvor podataka: Centar zlata
Mišljenja sam da prije bilo kakvoga ulaganja treba dobro analizirati sve parametre i donijeti ispravnu odluku. Potrebno je pametno štedjeti. U nastavku je nekoliko savjeta kako uspješno štedjeti.
1) pratiti sniženja, akcije i posebne ponude (letci, Internet pretraživanje i slično)
2) kupovati izvan sezone (najskuplje stvari su one u njihovoj sezoni)
3) štedjeti za određeni proizvod ili želju (odvajati od mjesečnog budžeta određeni iznos „sa strane“)
4) pokušati se odreći malih sitnih troškova koji su nam zapravo nepotrebni (kavu u kafiću zamijeniti kavom napravljenom kod kuće, sendvič ili pecivo iz pekare zamijeniti ručno rađenim sendvičem kod kuće i slično)
5) vožnju automobilom zamijeniti biciklom, romobilom ili pješačenjem
6) odreći se prevelikog luksuza i kupnje skupih robnih marki
7) umjesto plaćanja privatnih instrukcija otići u Školu na dopunsku, zamoliti učitelja/učiteljicu za dodatno pojašnjenje gradiva
8) ukoliko dobivaš džeparac od roditelja svaki dan, pokušaj ne potrošiti sav džeparac koji dobiješ i na taj način možeš uštedjeti za nešto drugo
Uz štednju, valja napomenuti kako treba redovito i plaćati račune koji pristižu na naše kućne adrese. Kako je ovaj tekst namijenjen za Školu ja ću reći nešto iz perspektive osobe odgovorne za financijsko poslovanje naše Škole.
Škola se financira iz nekoliko izvora. Ministarstvo osigurava novčana sredstva za plaće djelatnika, financira udžbenike i nastavna sredstva, knjige u knjižnici. Osnivač (Grad Zagreb) osigurava novčana sredstva za redovito poslovanje škole kao što su materijalni troškovi, plaća energente, osigurava sredstva za plaću učiteljicama u produženom boravku, osigurava sredstva za tekuće i investicijsko održavanje Škole, sufinancira prehranu i slično. Roditelji putem uplatnica koje dobiju mjesečno sudjeluju u sufinanciranju troškova prehrane učenika/ica i troška sudjelovanja u produženom boravku za one učenike/ice koji sudjeluju u programu produženog boravka. I zadnji izvor iz kojega se Škola financira je iznajmljivanje/najam školskoga prostora za potrebe sporta, učenja i slično.
Kako bi Škola mogla funkcionirati potrebno je redovito podmirivati račune (prehrana, energenti, servisi, uredski materijal i još mnogo toga). Veliki dio troškova odlazi na podmirenje dobavljača za prehranu učenika/ica stoga je vrlo važno da se sve uplatnice koje Škola izdaje za prehranu i boravak redovito podmiruju i zato apeliram da se svi računi podmiruju na vrijeme kako bi Škola mogla normalno funkcionirati.
Krešo Mišura, bacc. oec.